Logo vizieropbronckhorst.nl


Ilse: "Je hoeft niet altijd een oordeel te hebben over jezelf, je gedachten en over wat er gebeurt." (foto: Feikje Breimer)
Ilse: "Je hoeft niet altijd een oordeel te hebben over jezelf, je gedachten en over wat er gebeurt." (foto: Feikje Breimer) (Foto: Feikje Breimer)

Kun je hier en nu zijn zonder een oordeel?

door Feikje Breimer

"Wat ik vooral wil overbrengen is dat het leven simpeler kan zijn. Je bent niet je pijn, je ergernissen of je angst. Leef in het moment, op dit moment kun je de hele wereld aan."

Vorden- Ilse van Dijk gebruikt geen wierook, geen kaarsen en geen rituelen tijdens haar cursussen mindfulness. En hoewel de oefeningen zijn gebaseerd op de kennis van meer dan vijfentwintighonderd jaar oud noemt ze het een praktische cursus voor onze hectische tijd.

Nuchter

Ilse: "Wat ik doe is nuchter en niet zweverig. Mindfulness is ontstaan ter behandeling van chronische pijn. Ik heb na mijn dansopleiding bij Scapino tot mijn 35e gedanst, daarna volgde ik een HBO-opleiding, werd publiciteitsmedewerker en raakte overspannen. Ik ging naar een open dag over meditatietraining en het was meteen raak. De vrouw die de training gaf oordeelde niet. Dat heeft zo'n indruk op mij gemaakt. Wat je doet is goed. Dit is precies waar het bij mindfulness om draait; kun je met je aandacht bij het hier en nu blijven zonder te oordelen? Natuurlijk heb je oordelen nodig in het dagelijks leven. Wat is veilig?

Accepteren

Mindfulness leert je te accepteren waar niets aan te doen is en iets te veranderen als dat wel kan. Dat geeft rust."
Ilse volgde de opleiding Mindfulnesstrainer en is lid van de beroepsvereniging VMBN. Dit maakt dat het volgen van de training door sommige aanvullende zorgverzekeringen vergoed wordt. Met iedere deelnemer houdt ze een intakegesprek. Ilse: "Mindfulness is geen therapie en ook geen wondermiddel. Bij de één valt een klein kwartje bij de ander een groot kwartje. In de acht-weekse cursus die ik geef leer je de basis van mindfulness. Ik begin met de groep altijd met een bodyscan. Voel je tenen, je kuiten en zo verder tot je kruin. Bij zitmeditatie ervaar je hoe je zit, vervolgens breng je je aandacht naar je ademhaling, naar geluiden, naar je lichaam en tot slot naar je gedachten. Steeds met de vraag of je alles kunt laten zoals het is zonder er over te oordelen.

Sessie zes heet 'Gedachten zijn geen feiten'. Dat is wel de essentie van de cursus. Hoe ga je met je gedachten om? Nemen ze jou op sleeptouw of kun je je gedachten als wolken langs zien drijven en blijf je waar je bent en verdwijnen de gedachten weer."

Meer berichten