"Wanneer een kind twee streepjes op zijn kunstwerk zet, dan is dat wat een kind wil scheppen. Die beleving is al succesvol " (foto: Ceciel Bremer)
"Wanneer een kind twee streepjes op zijn kunstwerk zet, dan is dat wat een kind wil scheppen. Die beleving is al succesvol " (foto: Ceciel Bremer) (Foto: )

Een crèche vol creatieve talenten

door Ceciel Bremer

Kunstexpositie kdv 't Holthuisje

Al weken werkten de leidsters van kinderdagverblijf 't Holthuisje met de kinderen aan de kunstexpositie. Deels in het geheim want de kunstwerken moesten grotendeels een verrassing zijn voor alle papa's, mama's, broertjes, zusjes, opa's en oma's die afgelopen zaterdag tijdens de eendaagse opening van de expositie een kijkje kwamen nemen.

STEENDEREN - Zelfgemaakte vlaggetjes van lapjes stof versieren deze zaterdag het buitenterrein van het agrarisch kinderdagverblijf aan de Toldijkseweg en wijzen de weg naar de ingang van Galerij 't Holthuisje. In de hal laat de liedtekst op het memobord zien dat de kinderen zich ook op muzikaal gebied hebben beziggehouden met het thema kunst: Gele stippen op papier en een streepje zet ik hier. Ik heb een kwast voor jou en een kwast voor mij. Welke kleur kies jij? Binnen zien bezoekers op tafels, aan de muur, het plafond, de ramen en op de vloer alle kunstwerken van de kinderen. Bellenblaaskunst, scheerschuimkunst, kleurige kunst, beeldende kunst, schilderkunst en vrije kunst. De leidsters, gehuld in schilderskledij, tonen hier de mooie werken van de jonge creatievelingen. "We wilden iets bijzonders doen waarbij het werk van de kinderen en fotografie centraal zouden staan. Dat kan perfect bij dit thema. In de voorbereidingen hebben we veel foto's gemaakt van de kinderen. Die foto's zie je hier. De uiteenlopende gezichtsuitdrukkingen, van trots tot opperste concentratie, zijn geweldig om te zien", vertelt Maaike Plant, pedagogisch medewerker en een van de organisatoren van de kunstexpositie.

Beleving

Haar collega Liesbeth Heinen vertelt verder: "We hebben de kinderen elke week met andere materialen laten werken. Zo gebruikten ze onder andere scheerschuim, verf, gips en strijkkralen en leerden ze hoe ze dopjes, stokjes, veertjes en papier konden gebruiken bij hun werk. We waren heel erg benieuwd naar de verschillende kunstwerken. We hebben geprobeerd hun creativiteit te stimuleren en hun verbeelding te laten spreken zonder vooraf aan te geven welke richting het op moet en met welk resultaat. Het gaat om het proces, het gebruik en in aanraking komen met de diverse materialen. Het kunstproject sloeg erg aan op de beleving van het kind. Ieder kind kiest zijn eigen kleur en dat heeft een duidelijk effect. Wanneer een kind twee streepjes op zijn kunstwerk zet, dan is dat wat een kind wil scheppen. Voor het kind is deze beleving al succesvol", legt Heinen uit. Zelfs de allerkleinste kinderen hebben deelgenomen aan het thema, vertelt pedagogisch medewerker Diny Gotjé. "Zij hebben uitsluitend gebruik gemaakt van verf en klei. En natuurlijk hebben we wel gekeken wat past bij het kind. Een van de kinderen liet duidelijk merken dat ze de verf aan haar handen en voeten maar niks vond. Maar toen we haar een kwast gaven, werd ze heel creatief. Het is mooi om te zien dat je met een kleine aanpassing de creativiteit stimuleert."

Meer berichten