Logo vizieropbronckhorst.nl


Heidi Bolsenbroek verlaat de St. Martinusschool in Oud-Zevenaar om directeur te worden op een school in Toldijk. (foto: Bas Bakema)
Heidi Bolsenbroek verlaat de St. Martinusschool in Oud-Zevenaar om directeur te worden op een school in Toldijk. (foto: Bas Bakema)

Juf Heidi wordt schooldirecteur

Nan Hoesté

Terug naar de Rank in Toldijk

Voor Heidi Bolsenbroek (40) uit Zevenaar is de cirkel rond. Als pabo-studente liep ze in 1999 niet alleen haar eerstejaars stage op de Christelijke basisschool de Rank in Toldijk. Het was tevens haar afstudeerstage, hetgeen uitmondde in een vaste aanstelling als leerkracht. In 2011 verruilde ze de Rank voor de St. Martinusschool in Oud-Zevenaar. Na de zomervakantie keert ze terug naar Toldijk. Maar dan als directeur.

Zevenaar - De laatste schooldag voor de grote vakantie, was voor Heidi wel even een momentje. Met een grote kinderschare aan haar voeten nam ze op het schoolplein weemoedig afscheid van haar school en haar leerlingen. Op een creatieve manier had elke groep voor hun juf een gezelschapsspel gemaakt - de grote passie van Heidi.

"Hoewel ik van nieuwe uitdagingen houd, gaat het afscheid nemen me enorm aan het hart", doet Heidi uit de doeken. "Als leerkracht van groep 7/8 heb ik altijd met enorm veel plezier op de St. Martinusschool gewerkt, zowel met het team als met de kinderen die ik allemaal bij naam ken."

Heidi kon echter geen nee zeggen toen haar oud-directeur die volgend jaar met pensioen gaat, steeds maar bleef vragen of ze hem wilde opvolgen? "Kennelijk heeft hij voldoende vertrouwen in mij. De manier waarop hij zijn team aanstuurt ziet hij in mij terug. Het voelt dan ook net of alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

Ik keer in mijn werkzame leven terug naar de Achterhoek waar ik geboren ben (Warnsveld) en waar ik mijn eerste stappen zette op weg naar het leraarschap. De Rank is zo'n leuke, kleine dorpsschool in een gemeenschap waar iedereen nog plat praat. Het is ook een school die zich richt op de nieuwe tijd en het procesgericht leren in haar visie heeft opgenomen."

Wat houdt procesgericht leren precies in? "Met procesgericht leren wordt de leerling gestimuleerd nieuwsgierig te zijn, initiatief te tonen, verantwoordelijkheid te nemen, door te zetten en zelfvertrouwen te kweken. Mijn ervaring vanuit de St. Martinusschool neem ik mee, want daar maakt deze methode onderdeel van uit. "

"Het eerste jaar sta ik voor groep 7/8, zodat ik kan proeven aan de sfeer op school en onderdeel kan worden van het team. Tegelijkertijd zal ik door de directeur langzaam ingewerkt worden in mijn nieuwe functie als directeur. Trouwens, ik vind onderwijskundig leider een beter woord." De St. Martinusschool in Oud-Zevenaar is Heidi nu kwijt als leerkracht, maar niet als moeder op het schoolplein of als enthousiaste toeschouwer tijdens de schoolmusicals. "Dan zit ik gewoon, net als andere moeders, met een doos tissues op de tribune!"

Meer berichten