Logo vizieropbronckhorst.nl


Bastiaan: "Ik rij een klasse hoger dan wat voor mijn leeftijd normaal is. Ik ben blij wanneer ik oud genoeg ben om over te stappen naar de echte auto's." (foto: Feikje Breimer)
Bastiaan: "Ik rij een klasse hoger dan wat voor mijn leeftijd normaal is. Ik ben blij wanneer ik oud genoeg ben om over te stappen naar de echte auto's." (foto: Feikje Breimer) (Foto: Feikje Breimer)

Op de fiets naar school is gevaarlijker

  Sport

(door Feikje Breimer)

Bronkhorst - "Je moet agressief zijn, anders rij je achteraan. De eerste acht van de serie mogen door. Je moet dus gewoon winnen! Vorig jaar ben ik vice kampioen geworden in het Benelux Kampioenschap X30 Junioren. Het komende jaar rij ik internationaal bij de OK Junioren."

Op de oprit van het huis waar de dertienjarige Bastiaan van Loenen woont staat één van zijn drie karts. Geroutineerd legt hij uit hoe zijn racewagen werkt. "Kijk, dit blauwe knopje is de decompressieklep van de motor. Om te starten moet je worden aangeduwd, dat gaat heel vlot hoor. Hier bij het stuur zie je de snelheidsmeter, maar wat belangrijker is is dat je het toerental kunt zien en de warmte van de motor in de gaten kunt houden. Er zitten nu gladde banden op, maar wanneer het regent gebruik je regenbanden met profiel.

Specialiteit

Mijn specialiteit is trouwens rijden in de regen. Kartwedstrijden op mijn niveau zijn altijd buiten. Mijn lievelingsbaan is in Kerpe, Duitsland. Dat is de baan van Schumacher van ongeveer 1700 meter. Ik heb altijd mijn Go-Pro aan staan en bekijk na afloop de filmpjes. Had ik toch iets meer over de curbs moeten gaan of juist niet? Curbs zijn de verhogingen in de binnen- en buitenbocht, die zijn per baan en per bocht verschillend." De vader van Bastiaan is zelf een enthousiast autocoureur. Hij nam Bastiaan op zijn vijfde jaar mee naar de kartingbaan in Eefde. Bastiaan: "Mijn vader bond een touw aan mijn kart zodat ik niet te hard weg zou rijden. Ik gaf zoveel gas dat hij dat touw los moest laten. Gelukkig ging het verder goed. Er zijn veel veiligheidsvoorschriften en ik draag brandbeschermend ondergoed, een raceoverall, een ribprotector, een nekbrace, handschoenen en smalle brandbestendige schoenen en natuurlijk een helm. De kans dat ik op weg naar school een ongeluk krijg is veel groter dan dat het echt mis gaat op de baan.

Over de kop

Al ben ik vorige jaar wel over de kop gevlogen, er reed mij iemand achterop toen ik moest afremmen voor een ongeluk voor mij. Ik ben niet bang, als je dat wel bent kun je er direct mee stoppen. Je moet je kop niet laten hangen wanneer er iets gebeurt en gewoon weer instappen. Ik heb gisteren de hele dag in Berghem getraind en dat voel ik vooral in mijn polsen, mijn handen en mijn nek heel erg. Dat komt door het opvangen van de schokken. Ik train vier keer per week in de sportschool cardio en kracht om zo sterk mogelijk te zijn. Karten is geweldig maar ik kan niet wachten tot ik over anderhalf jaar in echte auto's mag rijden; Formule Renault. Ik wil Max Verstappen achterna!"

bastiaanvanloenenracing.nl

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden

Nieuwsoverzicht

Meer berichten